فولاد، دوست دنیای مدرن ما

با رشد جمعیت و افزایش سطح زندگی مردم در سراسر جهان‌، افزایش تقاضا برای فولاد اجتناب ناپذیر است. فولاد بسیار مهم است زیرا هیچ ماده دیگری دارای ترکیب منحصر به فرد یکسانی از مقاومت، شکل پذیری و قابلیت انعطاف پذیری نیست. نسل‌های جدید فولاد همچنان در حال توسعه هستند که امکان اجرای طرح‌های سبک و بادوام را برای تولیدکنندگان و سازندگان فراهم می‌کنند. در ادامه به موادی که هرچه قوی‌تر بوده و از استانداردهای زیست محیطی بالاتری برخوردار باشند، نیاز خواهیم داشت.
موفقیت آینده بشر در مقابله با چالش هایی مانند تغییر اقلیم‌، فقر‌، رشد جمعیت‌، توزیع آب و انرژی محدود شده توسط جهان کم کربن‌، به کاربردهای فولاد بستگی دار. فولاد تقریباً در هر مرحله از زندگی ما نقشی اساسی دارد. ریل ها، جاده‌ها و وسایل نقلیه که سیستم‌های حمل و نقل ما را تشکیل می‌دهند از فولاد استفاده می‌کنند. فولاد یک چارچوب و اتصالات قوی در ساختمان‌هایی که ما کار می‌کنیم، یاد می‌گیریم و زندگی می‌کنیم، فراهم می‌کند. از آب و مواد غذایی ما محافظت و تحویل می‌دهد، همچنین فولاد یکی از اجزای بنیادین فناوری های تولید و انتقال انرژی است.

 

ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها

بیش از نیمی از فولاد تولید شده در سراسر جهان در ساختمان‌ها و بناهای زیرساختی مصرف می‌شود. طبق گزارش سازمان ملل در سال 2019، انتظار می‌رود جمعیت جهان در 30 سال آینده 2 میلیارد نفر افزایش یافته و از حدود 8 میلیارد نفر در حال حاضر به 9.7 میلیارد نفر در سال 2050 برسد و این یعنی گسترش بیشتر شهرنشینی. در نتیجه نیاز به ساختمان‌ها و زیرساختها در سراسر جهان همچنان افزایش خواهد یافت.
مهندسین و متخصصین ساختمان در سراسر جهان، به طور فزاینده‌ای در حال ارائه راه حل‌هایی هستند که ساختمان‌های کم مصرف و کم کربن را امکان پذیر می‌کند. اغلب این راه حل‌ها از نظر مواد اولیه بسیار کارآمد و قابل بازیافت هستند.

 

خودرو

فولادهای پیشرفته با مقاومت بالا (AHSS) اکنون تقریباً برای هر طراحی جدید خودرو استفاده می‌شوند. گریدهای جدید AHSS به خودروسازان امکان می‌دهد وزن خودرو را 25 تا 39 درصد در مقایسه با فولاد معمولی کاهش دهند.
وقتی از این نوع فولاد برای یک ماشین سواری معمولی پنج سرنشین استفاده می‌شود‌، وزن کلی خودرو با 170 تا 270 کیلوگرم کاهش می یابد که در طول عمر خودرو میتواند باعث کاهش 3 تا 4.5 تن گازهای گلخانه‌ای شود. این میزان صرفه‌جویی در تولید گازهای گلخانه‌ای، بیش از مقدار کل CO2 ساطع شده در طول تولید تمام فولاد خودرو است.

 

حمل و نقل

حمل و نقل کارآمد کالا به کلیدی‌ترین بخش اقتصاد جهانی تبدیل شده است؛ طی 30 سال گذشته حمل بار، تقریباً دو برابر شده است و بیشتر هم خواهد شد؛ چون هم جمعیت دنیا در حال رشد است و هم اقتصاد در حال بزرگ شدن.
بیش از 15٪ از فولاد تولید شده در سراسر جهان برای تأمین نیازهای حمل و نقل استفاده می‌شود. همچنین در ایجاد زیرساخت‌های مربوط به حمل و نقل نقشی اساسی دارد، مانند جاده‌ها، پل‌ها، بنادر، ایستگاه‌ها و فرودگاه‌ها.

 

تولید و توزیع انرژی

انرژی برای توسعه جامعه ضروری است و فولاد برای تأمین انرژی جهان حیاتی است. چه بر اساس سوخت‌های فسیلی باشد یا فناوری هسته‌ای و انرژی‌های تجدیدپذیر، در هر حال فولاد بخشی ضروری از بازیابی، تولید، توزیع و ذخیره انرژی است. فولاد همچنین نقش مهمی در بهبود کارایی منابع انرژی دارد.

 

غذا و آب

فولاد برای تولید، فراوری، ذخیره و تحویل غذای ما لازم است. همچنین در جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، تصفیه و توزیع آب مورد نیاز است. نقش فولاد در نگهداری مواد غذایی چشم‌گیر است چون در مقایسه با سایر روش‌های نگهداری مواد غذایی، قوطی‌های فولادی در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنند و نیازی به یخچال و انجماد نیست.
همچنین با توجه به اینکه قوطی‌های استیل 100٪ قابل بازیافت هستند، استفاده از فولاد در بسته‌بندی محصولات غذایی در حال افزایش است.

 

ابزار و ماشین آلات

اگر محصولی از فولاد ساخته نشده باشد، به احتمال بسیار زیاد توسط یک ماشینِ ساخته شده از فولاد، ساخته شده است! فولاد بخشی از زندگی ماست، همر جا که زندگی انسانی وجود دارد، فولاد هم وجود دارد؛ فولاد همه جا در اطراف ماست. اتومبیل، تلفن، یخچال، حتی بطری های پلاستیکی و شیشه‌ای که داخل یخچال دارید – همه یا از فولاد و یا با استفاده از ابزارهای فولادی ساخته شده‌اند.
قطعات پلاستیکی اتومبیل، عینک و شاسی کامپیوتر همگی در قالب های ساخته شده از فولاد ساخته می شوند. فولاد دوست دنیای مدرن ما است.



دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *